tisdag 10 februari 2015

Nu är det dags ...

Nu är det dags att rensa fågelholkarna.
Dessa köpte vi 2013
Så fort de kom upp så kunde vi se fåglar närma sig dem.


Vi har massor av holkar i trädgården både egen tillverkade & köpta.
När vi skaffade nya tänkte vi på vilka fåglar vi vill gynna lite extra.

 

Tex. rödhaken så den här till vänster är till den.
Sen tycker jag ju att nattbona är så fina ett gäng såna var jag bara tvungen att ha.

 

Så vart det ett gäng som passar många småfåglar.
De till höger är så bra för de kan man hänga om man vill oxå.
Så vi har dem i vår stora ek i ett par rejäla grenar.


 Sen till vårstädningen av holkarna det är bra att göra det nu
 innan det drar ihop sig till ny häcksäsong.

Det är oxå skönt att få sig en stund i trädgården
 nu när det inte finns så mycket att göra där än.
Vi hänger ut hästhår från svåger & svägerskans islandshästar.
Det är mycket uppskattat!
Får fylla på korgarna ofta.

Visst ser de ut att ha haft det mysigt därinne!
Men vad det luktade häst när vi öppnade holkarna ;)

 ♥ TACK ♥för alla rara hälsningar om reportaget & filmen
 från min trädgård som jag skrev om i förra inlägget!
Det värmer ♥

TACK för att du tittade in en stund.
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
KRAM
från
mig!



9 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Kul med holkar till dom små liven.
Har läst artikeln om din trädgård i bilaga till sörmlandstidningen och så har jag tittat på filmen.Båda var så bra.
Ha det fint.

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vi har tyvärr inga bra ställen att sätta holkar på men en har vi och den har ännu inte haft någon hyresgäst.Hoppas att det kommer någon i år :)

Meta sa...

Tack för påminnelsen. Vi har en holk som står i vägen hela tiden. den blev kvarglömd förra året då vi satte upp holkar.
Bra att du på minner oss om detta lätt att glömma.
Ha en fin dag
Kram Meta

Tittis trädgård sa...

Tack för påminnelsen! Ska försöka masa mig ut i trädgården i morgon om förkylningen ger sig lite. Jättefin film, både du och Sigge skötte er fint:-)

Annika Christensen sa...

Vad många fina holkar du har. Det med hästhår var ju lite kul. Jag sätter upp Isas hår i häcken och hos mig luktar holkarna hund.
Allt gott
Annika

Min Grønne Verden sa...

Hej Helena
I fik da godt nok udvidet sortimentet af fuglekasser i 2013, men dem kan man heller ikke få for mange af, og de er jo til glæde for både mennesker og fugle.
God ide at hænge hestehård ud til redebygningen.
God aften.
Anita

Jenny sa...

Rensa fågelholkar, där sa du något. Vill ha en massa fler i år också, så roligt att se när det blir befåglat.

Jenny

Birgitte sa...

Hej Helena. Hvor har du mange fuglekasser, tænk at de kan lugte af hest efter så lang tid! Jeg er vokset op med heste og de lugter! Jeg tror, jeg skal ønske mig fuglekasser til min fødselsdag!

Jord under naglarna sa...

Vad många fina holkar till fåglarna!

Vi har inte så många även om träden att sätta upp dom i är många. Bra påminnelse att köpa/bygga fler!