onsdag 2 februari 2011

Den omgjorda planteringen...med aplarna.




                                             Det här är den omgjorda planteringen. 
                                           Eller rättare sagt så här såg den ut innan!
                            Där vi satte några REA fyndade aplar i som jag berättade igår.
                                                            Samt en hel del annat!

Har sen länge tröttnat på slipersplanteringen som en gång var vårt jordgubbs,grönsaks och hallon land.
Bort skulle nu den stela formen.
En hel del växter kördes in till grannen i flera skottkärrsturer.
Min filial hos Acchleja Carro var inte att tänka på...
för nu har hon haft sin trädgård några år och säger inte jaaaa till alla växter längre.
DÅLIGT ha ha
Som tur har vi grannen som just inte anlagt nån trädgård än.


Sambon stod för grovgörat.
Bort med slipers.
Ny form skulle bestämmas.
Marktegel grävas ner i kanten runt om.
Då kan man köra med gräsklipparen i kanten och slipper trimma!
Djupa och breda gropar grävdes till buskarna med kompost jord från våra 4 komposter...
Jag planterade perenner och lökar.



Eftersom det varit en hög kant runt så blev planteringen upphöjd.
Det blev minst jobb så.
Runt kanterna har jag satt många växter av samma sort ung.3-5-7 av varje.
Allt för att det inte ska bli för rörigt.





Daggkåpa,astillbe,olika nävor,alunrot och en del annat som jag inte kommer på just nu..
Formen är lite ''njurformad''och vid spetsen sitter en flyttad pärlrönn i buskform.
Och den bredare delen har en Prunus Serrulata''Royal Burgundy'' och en av REA aplarna
''Red Sentinel''i den andra delen.
Även ''Eleyi''fick sin plats.
Har tänkt tukta aplarna så att de ej blir för stora.

En del perenner sitter kvar och nya inköp gjordes!

Det blir spännande nu i vår när allt vaknar till!
Säkert en del överaskningar som kommer dyka upp då minnet är bra men kort...
och när man som jag skaffar mängder av växter varje år då är det lätt att bli förvånad.
Jag brukar ibland fråga nån av Acchleja tjejerna om dom kommer ihåg vad jag köpt och det brukar dom allt göra!

Ha en fortsatt bra kväll.
Tack för att du tittade in en stund!
Du får såå gärna skriva en kommentar det gör mig glad!
Kramar från mig!

13 kommentarer:

Unknown sa...

Du är duktig du som kommer ihåg vad du har i rabatterna. För mig blir det ofta en rejäl överraskning vad som kommer upp.
Visst är det bra med marksten i nivå med gräsmattan, det blir ju så mycket enklare att klippa gräset.
Ha det bra!
Camilla

Ord & Känsla sa...

Önskar jag hade så fina rabatter som du har!
Vissa år har jag fått ett ryck och köpt en del perenner och de lever ännu, men det är ju inte lika fint som det var när det var nyplanterat;)

Kram Helena

Cajsas Faster sa...

Jag hade också en massa slipers förr, men tröttnade också på de stela kantiga formerna.
Fint har du!
Får du nåt över får du hojta:)
Kram

Caroline sa...

Åja, jag tackar nog ja till det mesta än så länge, men jag ska ju hinna gräva ner allt också! Men kom du och gräv några rabatter åt mig, så ska jag nog ta hand om dina växter! ;)
Kram (Acchleja)Carro

Lotta sa...

Det låter som det kommer att bli en riktigt läcker rabatt, ska bli roligt att se den i full blom sen - glöm inte visa. Jag gillade den flerstammiga pärlrönnen skarpt. Har bara sett den på stam men här blev den mycket mer intressant.
Kram

Lisa sa...

Suck, den som finge ut och gräva....Fast jag börjar undra hur jag ska få tid till det, hi hi, med alla frösådder som jag håller på med. Visst är det härligt med en nyplanterad rabatt när det våras, man är sååå nyfiken.
Lisa/Lisas trädgård

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vad roligt det är att göra nya rabatter... Imponerande att du kommer ihåg allt du planterat :-) Blir spännande att se till våren... för då blir det bilder väl!? Har också en upphöjd rabatt 'för att det blev enklast så'..... perfekt egentligen....

Kram
Charlotte

Helen sa...

Hej Helena!
Härligt att få göra om sina rabatter ibland. En trädgård ska väl aldrig blir färdig eller hur :=)
Ibland önskar jag att växterna skulle ha hjul för mina får flytta ofta och det är tungt att gräva.
Det blir spännande att se din rabatt till våren/sommaren.

Tina sa...

Godmorgon!
Dig skulle man bo granne med, tänk att få ärva dina fina plantor. Men vad du är duktig, du kanske skulle fundera på att bli trädgårdsdesigner. Eller så är du det redan...

Må så gott o ha en bra dag, Kram Tina

Kia sa...

Hej!
Är det förra årets bilder eller är det verkligen så våraktigt hos dig? Vi har bara en massa snö!
Ha en bra dag! Kia

Huset vid ån sa...

Hej Helena!
Det måste vara en fröjd att strosa omkring i din fina trädgård....Härliga bilder!

Hoppas att du får en Trevlig Torsdag!
Kraam Therese

Annelie sa...

Förstår hur nyfiken du är nu när våren kommer. Full med förväntan på allt nytt i rabatten. Ser verkligen fram emot att se lite bilder.
Visst är det bra när man kan byta växter grannar emellan?
Prakist som du säger när man kan använda gräsklipparen ända inpå och inte behöver trimma. Du vet ju hur vi kvinnor är med power tools, fniss.
Du fick mig att skratta med din kommentar igår. Såg liksom framför mig hur man flög iväg efter snöslungan.

Kramar

Helena sa...

Nja lite si o så med att komma ihåg.Men har en skokartong med alla växtetiketterna så då går det ju'lite'lättare.
Ibland undrar jag hur jag är som granne...brukar köra över skottkärrorna när grannarna är på jobbet fniss blir lite mer som en överasskning då när de kommer hem:-)
Finns alltid lite över här...görs om då o då
Bilderna är från sept.-10 vi har snö än fasst den är på väg bort!
Kommer absolut visa bilder till våren o under säsong.Skönt att planteringen är omgjord redan!Bara att vänta o se :-)
Tack alla för era gulliga kommentarer om min trädgård!!!
Kramar till er alla!