tisdag 5 juli 2022

Krolliljornas tid & besökare i trädgården.


Nu är det krolliljornas härliga tid.
Förra året kom jag på att de blommar 
när nästan inget annat blommar i min trädgård.
Så då planerade jag hösten inköp av krollisar.
Jag gick runt i trädgården & funderade ut platser 
som skulle kunna livas upp med krolliljor.


På kortsidan av huset en passage till baksidan 
har då inget som blommar efter det att svavelpionen gjort sitt.


Här satte jag 3 st. ´´Sunny Morning´ lite bruna stänk 
som passar till pilstaketet tänkte jag.
Och här finns några engelska vallmo i gult så därav färgvalet. 


Vid bodegan har det suttit krolliljor i många år & de har blivit flera 
så oxå på andra ställen i trädgården.


Här har jag strött ut fröna varje år & drömt om fler.
Det tar 7 år från frö till blombar lök...
Och det är nu det händer 😍


Från köksfönstret ser jag nu denna skönhet!
 Precis som jag tänkt mig någonting vackert i blickfång.
Martagon ´Guinea Gold`
 även här satte jag 3st. men endast 1 blommar detta första året.


3 st. ´Pink Morning` beställde jag i våras från
 Larz Danielsson så de får stå i kruka till i höst.


Även 3 st. ´Alba´vart det då mina står så undanskymt.
Istället för att flytta dem köpte jag fler 😇
Även de sitter i kruka till i höst.


Lite trist är det att 2 av de nya sorterna så kommer ingen alls 
eller de kom upp i våras men har vissnat ner innan de vart 1dm. höga ens hm


Men så har vi denna skönhet ´Norrland´ som jag köpte privat för många år sedan.
Den kom troget upp varje år med en bladrosett men tog tid på sig.
Förra året blommade den & jag vart inte besviken 😍
Och så även i år gudars så snygg!


För ett par veckor sedan hade jag besök av Köpings Trädgårdsförening.
TACK för att ni kom!
En av mina bloggvänner Marika var med kika gärna in & läs på hennes blogg om besöket.
Det var så roligt för så fort jag såg henne så visste jag vem hon var trots att jag bara sett den lilla lilla profilbilden på bloggen & Instagram. 
Det var riktigt roligt att ses IRL efter alla år i bloggvärlden

Läs om besöket här   --> Maribels Garden

Dagen efter kom en blivande Trädgårdsarkitekt på besök.
TACK för besöket Ann som följt min blogg i flera år!

KRAM från mig!

2 kommentarer:

Gardens at Waters East sa...

You have some very nice looking lilies. t\The soft pink shades are nice. I haven't got any like that.

Maribel sa...

Hej Helena!
Vilka fantastiska krolliljor du har, och den mörka är verkligen en skönhet. Jag har några rosa och vita men i år ser de förkrympta ut, bör nog flyttas till en soligare plats.
Det var så trevligt att träffas och att få se er fantastiska trädgård. Det konstiga var att det kändes som om vi var "gamla" bekanta trots att vi bara setts via bloggen.
Det är vi som skall tacka för att vi fick komma och uppleva er fina trädgård. Tusen Tack!

Ha det gott /Kram Marika