tisdag 15 mars 2022

Wakey, wakey dear dahlias


När ´han den ende´ köpt hem plantjord ja då kan jag inte hålla mig...
Solen skiner & jag vill sätta fingrarna i jorden.


Tittade till dahliorna häromdagen & alla sorter utom en verkar ha klarat sig.
Fick sån lust att väcka dem nu! 


Dahlia 'American Dawn´visar lite liv.
Inte bara rötterna som känns fasta & fina utan den är liksom lite på G 



Så jag stod ute i det fina vädret & satte alla knölarna & ställde sen in dem 
på den svala glasverandan.
Vattnade lite lätt bara sen får de stå tills de vaknar.


Ja det är lite tidigt att väcka dem men de tar uppåt nån månad 
på sig innan de vaknar & sen är det ju så kul att ha någonting att titta till.


Nu kommer jag väl kolla in dem ca. 3-5 gånger per dag 
om jag känner mig själv rätt fniss 
Så kommer ju några nya beställda sorter 
snart med vad kul! 

KRAM från mig!


Japp det blir #dahliasommar 

5 kommentarer:

Gabriel garden sa...

Solitamente non le piantavo mai ma quest'anno la mia ragazza le ha volute e quindi le ho prese :D Staremo a vedere se riesco ad essere bravo quasi quanto te :)

Buona primavera !

Carina sa...

Det låter härligt och har de fått små nya skott kan man gott plantera dem. Jag måste vänta eftersom jag inte har någon plats att ha dem där det är tillräckligt ljust. Har inte ens velat ta mig upp på hyllorna i verksta'n där backarna står. Känner igen känslan och glädjen i att ha växter att titta till.

Kram, Carina

Maribel sa...

Hej Helena!
Skickade iväg en stor beställning, och så har jag mina gamla på vinterförvaring. Dem väntar jag med ett tag till. Har ingen bra plats att ha dem än så länge. De får bo i växthuset bara det blir varmare. Men visst är det spännande, att äntligen komma igång.
Ha det gott /Kram Marika

Isas Trädgård sa...

Hej Helena !
Härligt med din vackra glasveranda att ha dina dahlior mm på!
Mina knölar har inte fått några "ögon" än men man kan nog förodla dom ändå hoppas jag.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg har kjøpt med meg både plantejord for ompotting av inneplantene og såjord til småpottene sist uke. Da er det bare å sette igang med alle vårens prosjekter.