tisdag 11 januari 2022

Härlig solig dag! Tittar till växterna i vinterförvaringen.


Efter förmiddagens promenad i sol gick jag runt i trädgården en stund som vanligt.
Det är vackert nu med snön  ✨


Lärkträdet i kruka är så fint med sina snötäckta kottar.
Många är åren det stått där.
Ända sen 2016 faktist! 
 Kika in via länken nedan för tips på hur man kan klä in växter inför vintern. 
Har planterat om den 2 gånger om jag minns rätt...
Plastkrukan har ett lager liggunderlag täckt med säckväv sen står den i en stor metallkorg.
Ytan är täck av barr. 


Stensötan står grön & fin i solen 🌿
Vinter nr.2 i kruka.
Mellan plastkrukan & den yttre har jag ett lager skumplast.


Taklök med en nätväska som skydd för fåglarna
 som gärna håller på & pillar sönder dem under hösten & vintern.


Tunnorna väcker längtan efter dahlior 🌸🌼🌺


Tittar till växterna som vinterförvaras under tak ute i bodegan.
Här står ormbunkar, hosta, höstsilverax, murbinka mm
Funkar utmärkt! 
Även här skumplats mellan kruka & ytterkruka. 
Så lite löv på & runt om plantan. 

KRAM från mig!

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Soligt och fint hos dig. Vi har också lite snö, riktigt fint. Kottarna på ditt träd såg ut som små fåglar på rad. Jag har en Japansk lönn i en korg, men den står inne i växthuset i ett plastväxthus. Hoppas det klarar sig.
Ha det gott /Kram Marika

Carina sa...

Vackra krukor med enkla växter som växer på och trivs. Och tack för tipset om nätkorgen. Samtidigt som jag läser här hör jag skratorna kraxa utanför :)

Kram, Carina

Gardens at Waters East sa...

The winter snow gives all the photos that something extra and it look nice. Here we had a temperature this week of -17.6 C. Now that is cold indeed.