onsdag 6 januari 2021

Euonymus europaeus "Albus" Benved


Ni vet den där känslan när man får syn på en växt man aldrig sett förrut...
Åh suget sätter in man googlar & har sig & inser att det inte kommer bli lätt att få fatt på växten ja det hände mig en dag när jag scrollade i Facebook flödet & en trädgårdsamatör la ut en bild på någonting som såg ut som popcorn...bilden var suddig men jag såg direkt att det påminde om benveden jag har fast det var just som ett poppat popcorn ja ni förstår säkert 😆

Euonymus planipes 

Såhär er min ut!
Löves it 😍
Hade ingen aning om att det fanns vit?!


Bild lånad från ->
http://www.lejardindesophie.net/jardinautes/sophie/paplantes/e/euonymalbus.htm

Jajjemen den heter Euonymus europaeus "Albus" 
Must have ja hur skulle jag gå tillväga?
Tog mod till mig & skrev & fråga om jag fick köpa frön & det fick jag tjoho 😄


Har nu sått dem då de måste stratifieras dvs. frysa för att gro.
Men först behöver dessa läggas i blöt...


Och sen ska det oranga höljet pillas bort det gick lätt efter blötläggningen.
Sköljde dem i diskmedel oxå för säkerhetsskull då de kändes så "feta" efter skalningen.
Nu har jag sått dem & de får stå inne ett par dagar sen ska de ut & frysa.
De får sen stå kvar ute till i vår & jag kommer spara sådden 
ett par år om de inte gror då jag läst att de kan ta tid på sig.

 Så även om jag är jätteglad för att jag fick köpa fröna 
så om jag hittar en planta så slår till!

KRAM från mig!

4 kommentarer:

Ätliga trädgården sa...

Wow, alltså! Förstår precis din kärlek. Så många blommor och visst ser de ut som popkorn. Jag har också den rosa, men vit har jag aldrig sett. Håller tummarna för att dina frö lyckas, allihopa. Så kan du sälja mig en planta dyrt.
God fortsättning önskar jag också
/Anette

HWIT BLOGG sa...

Härligt tips! Både växten och popcorn gillas ju :)
GOD och GRÖN fortsättning!
Kram från Titti

Maribel sa...

Hej Helena!
Så otroligt vackra. Skall nog bli ett benved hos mig så småningom.
Tack för din Instagram post. Vad glad jag blev. Får se om jag klurar ut hur jag skall göra för att skicka vidare.
Ha det gott /Marika

Anonym sa...

Hej,
Jag fastnade för den här benveden när jag såg dina fina bilder. Har beställt från Ströö på Öland. Boel hade den i sin lista.
Alltid lika trevligt att läsa din blogg. /Cristina