tisdag 18 september 2018

Sticklingsföröka pelargoner.


 
Idag har jag tagit sticklingar av alla pelargoner. Först fick krukorna ligga i blöt under några timmar. Under tiden låg jag i badenbaden & lyssnade på ljudbok 😎 Ja vad annat kunde jag göra denna soliga härliga dag 🤗 Nejdå skoja bara rensade bort en massa frösådda växter i en plantering. Och sådde pionfrö. Vattnade krukor & lite nyplanterat i mitt stumpery. Men sen då låg jag i solen 😍



Ja det känns sådär att börja om med alla pelargoner. Men det var dags nu! När det väl var gjort kändes det bra 🤗 Det kommer ju bli finfina plantor till våren.



Jag gillar ju gamla rackliga pelargoner men ganska många hade fått rotlöss precis som auriklerna 😏 Och pelargoner är ju så lätta att föröka så istället för att chansa så tar jag skott på alla för att bli av med dem. Det finns inget som tar rotlöss det är hopplöst! Jag hade kunnat vänta till våren & plantera ut dem över sommaren & sen grävt upp & krukat dem igen nästa höst. Men då riskerar jag att rotlössen sprider sig till nått mer på glasverandan under vinterförvaringen & det är det då inte värt känner jag med tanke på att de är så lätta att föröka!  

TACK för att du kikade in. KRAM från mig! 


Inga kommentarer: