tisdag 31 juli 2018

Beskära magnolia

I år har jag gjort nått som jag inte brukar... inget som rekomenderas, men som man kan göra om det behövs. Och det gjorde verkligen det nu. Beskära magnolia det gör man bara om det verkligen behövs. 
Jag tog fram stora grensekatören & ställde mig kritiskt granskande framför vår jättestora, höga & täta magnolia `Susan` 🌸 Grenar ända ner till marken. Jag ville att den skulle bli lite mer luftig nertill så man ser grenarna. Det var grenar som växte innåt den vart bara tätare.
Juli- September är en bra tid att göra det. Jag gjorde det innan regnet kom. Det var alltså innan regnperioden då det var torrt. Jag tänkte att det nog är bättre för ytorna som blir av beskärningen. Brukar tänka så när det gäller körsbär mm oxå. 


Den blommar om nu efter beskärningen det brukar den göra blomma 2 gånger men har för mig att det är senare aja kommer inte ihåg 🤔


Den har massor av blommor mer än vanligt. Denna beskärning tog lång tid för jag tog ett steg tillbaka efter varje gren titta från ena hållet , från andra & framifrån. Ville inte göra bort mig & ta nån gren i onödan. 


Så till färdiga resultatet! Mer luft under & man kan se de grova grenarna förut var det bara en enda grön massa 🍃 Regnet har nu gjort sitt till & gräsmattan har börjat grönska igen 🤗 Tänk vad fort den återhämtar sig!
TACK för att du kika in.KRAM från mig!

1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Det blev ju väldigt bra! Problemet med magnolier tycker jag annars brukar vara att de är ganska glesa och tråkiga.
Du pratar om regnperiod... och jag undrar så smått om vi bor i samma land. Skönt att höra att det i alla fall finns trädgårdar nånstans som inte torkar bort. Här ska jag som vanligt ut på min tvåtimmarsvattning och då gäller det mest grönsaker som ska räddas.
Kram
Anette