fredag 12 januari 2018

Taklök i kruka

Ojdå det gäller att ha koll på växterna som vinterförvaras.... Jag har ju glasverandan som är fylld av diverse växter. Men så även i snickarboden / förrådet. Där är värmen på men bara så mycket att det är frostfritt för färger mm . Jag testade att ställa in taklök där i höstas. Innan har jag bara haft murbinka & en del perenner jag varit extra rädd om. Murbinkorna klarade inte vintern där men hade turligt nog frösått sig i varje kruka så på så sätt fick jag massor av nya plantor. Alla perenner som stod där klarade dig bra men vaknade lite för tidigt på våren. Nu ville jag testa lite annat. Bland annat chiliplantor. Men de dog snabbt pga. av vattenbrist... aja så kan det gå ;)


Men titta här nu då INTE bra massor av mögel på jorden. Blad som ruttnat & så värsta mögeltillväxten. Det är nog för fuktigt i kombo med att det inte är varmt här inne.


Jag rensade rent dem & så flyttade jag in krukan till glasverandan som håller frostfritt. Är ljusare där mot söder & så finns det luft avfuktare oxå. Hoppas nu de klarar sig. Annars har jag planterat ut av just denna sort flera stycken stora exemplar. Och har även en del i krukor  under tak ute i bodegan. Den här sorten är speciell då den blir enormt stor! Så gillar jag den rödaktiga färgen oxå.


Så himla läcker alltså & jag vill ha massor av den!!! Ja det kan man ju lätt förstå :D
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!