onsdag 17 januari 2018

Svenska äpplen

Jag äter bara svenska äpplen. Våra egna som vi lagrat är slut för länge sedan. Sorterna i vår trädgård är Lobo, Ingrid Marie, Signe Tillisch, Oranie, Transparante Blanche & Katja . Lobo, Ingrid Marie & Katja brukar vi lagra.
Och jag önskar faktist att de i butikerna märker upp vilken sort det är. Det är rätt trevligt att veta tycker jag :) Kan det vara så att de inte vet vad sorterna de tar hem heter? Det står ju inte namn på tomater mm Men just svenska äpplen det tycker jag borde vara uppmärkt för då lär man sig ju & ser på frukten med andra ögon.


Svenska äpplen luktar så gott! Inte luktar man på annan frukt heller inte jag i alla fall :) När man tar en tugga av sitt Ingrid Marie eller Lobo mums nog det ger en extra dimension att veta namnet allt :)


Se så vackra & det luktar äpple i hela köket ♥ Jag känner mig rik!


Ibland efter ett tag kan de bli lite mjuka i skalet inte gör det något alls bara skala dem för smaken är om möjligt ännu godare ju mognare det blir. Det är minnen från barndomen detta med mjuka skal.
Mormor brukade lagra äpplen från landet på sin balkong. Tyvärr vet jag inte vilka sorter det var. Men goda så himla goda! På kvällen när jag sov över så tog hon in ett par stycken. Jag minns hur kallt det drog från balkongen när hon hämtade in dem.De låg in en låda med trasmatta över. Om jag minns rätt var varje äpple inlindat i tidningspapper.  Hon hade en lång morgonrock i grön plysch som räckte ner till golvet på sig. Så satte hon sig i soffan med en speciell skalkniv. Skalen ringlade runt runt ner i hennes knä. Sen räckte hon mig klyfta efter klyfta. Jag åt med andakt. De luktade så gott & var söta & väldigt goda. Kändes väldigt lyxigt!
Inga utländska äpplen kommer in över min tröskel så det så!
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: