lördag 30 december 2017

Årskrönika 2017 Del. 2 sista delen.

Årskrönika del 2 sista delen. I Juli månad går jag på semester. Så skönt! Den äldsta brorsdottern kommer på besök.


Vi pysslar i trädgården, bakar, leker & tränar med Dirren mm Hon gör ett vindspel av mina gamla sidenband.


Vi fortsätter med planteringen längs med huset där vi satt kantjärn. Jag delar nävor & sätter där. Eftersom det är mitt i sommaren behöver de passas med vatten.


Fader Nils- Olov & Broder Alf från Östanbäck Kloster kommer på besök. Fader Nils Olov har läst om vår trädgård i en tidning & vill komma & titta om det går för sig. Det blir ett intressant möte för trädgård förenar. Och tänk vad många spännande möten det lett till. Detta är ett av de mest oväntade!


Vi får hem ett lass hästskit mitt i högsommaren.


Jag äter hallon med mjölk som mormor gjorde på landet. Buskhallonet 'Ruby' levererar fina bär!


Det är Augusti vi är på utflykt till Tullgarns slott. Jag blir kär i tagetesen 'Strawberry Blonde' åhhhh Den hittar jag när min inställning är #jagskaingetha fniss vid ett besök på en plantskola.


Månadssmultron i zinkbalja är inte så dumt att ha :) Man kan äta var dag!


Jag snöar in på ormbunkar mer & mer. Flera plantskolor besöks under denna månad & just ormbunkar får följa med hem.


Budar hem växter på auktion. Fina exemplar detta är en vit lunddocka.


Så i slutet av Augusti har det varit torrt ett tag & jag samlar in frön från trädgården.


Köper Amerikanska blåbär & planterar i zinkbaljor fylla med surjord.


Det har blivit September det är höst. Budar hem ett nytt planteringsbord på nätauktion. Blir så nöjd med det!


Testar att göra arrangemang med gamla stjälkhållare. Tagets är en favorit detta år.


Det har blivit Oktober. Ingen återvändo längre. Nu börjar vi med ett stort projekt vi tänkt ta tag i under hösten. I denna plantering har en del rotogräs fått fäste. Vi gräver upp alla plantor sätter i krukor, lådor, hinkar mm


Allt skulle upp & rensas igenom. Under tiden dök nya ideér upp. Skulle verkligen allt tillbaka igen?


Jord beställdes hem. Varje gång höll vi på ett par timmar åt gången med rensandet. Detta skulle få ta den tid det gjorde.


Och vi satte kantjärn marktegel hade vi redan här. Fyllde på med hästgödsel & ny jord fylldes på. Plantor sattes tillbaka nya inköp kom på plats. Nu vill jag kunna se stammarna på aplarna, pärlrönnen & körsbäret. Inga höga perenner här mer utan lite lägre. Astillbe massor av olika namnsorter, anagrambräcka, ormbunkar.  Storblommig clematis Jackmanii 3 st. som får klänga i aplarna.


Längs kanten satte jag bla.mörkbladig revsuga, låga nävor & violer i stora 'skok'.


Denna månad passade vi på att flytta buskar som med tiden blivit för stora. Här ett doftolvon.


Alla växter skulle in på glasverandan för vinterförvaring. Det är bra med 'pirra'.


Vi påbörjar en dröm jag haft om ett 'stumpery'.


Ormbunkar, buskar & träd i kruka bäddas in för vinterförvaring ute. Bubbelplast, säckväv & löv på jorden.


Jag sår mina egna svavelpionfrön.


Eftersom växter som bekant har hjul  ;)  så måste nu allt ner innan vintern. Det vart en omflyttnings cirkus det ena ledde till det andra när vi gjorde om den stora planteringen. Nu var det dags för denna enorma julros att få en ny plats. Här satt olvonet & där julrosen satt har nu en stor ploxh fått en ny plats...


Det är mycket att göra i Oktober! Jag bäddar in en klängros som alltid fryser ner. Eftersom den blommar på fjolårsskotten så har den inte blommat på flera år. Nu hoppas jag den inte ska frysa ner så hårt.


Oj oj i November vi budar vi hem kruka efter kruka. Jag tycker dessa är så fina.


Gräver ner kungsängsliljor i den naturliga lunden. Här finns en del redan men jag drömmer om en äng full!


I plåthunden 'Ralph' anländer. Jag har i så många år suktat efter en sån & nu minsann slog jag till :D Dirren är skeptisk till en början men efter ett tag så får Ralph godkänt :)

I December kommer det snö minsann. Massor det hänger tunga grenar i trädgården. Jag skakar av snön på det jag är mest rädd om.


Julpysslar med de rara Acchlejorna 'det är vi som ryms i en bil' :D


Jag efterlyser gröna glaskulor på Instagram & får svar. Vad bra det är med sociala nätverk. Jag beställer hem för att hänga i bodegan till våren.


I övrig händer det inte mycket i December trädgården vilar jag vilar. Myser vid brasan & drömmer lite smått om fröbeställningar med ligger lågt än så länge. Väntan & längtan till våren blir så lång om jag börjar redan nu. Så jag lugnar mig allt med att släppa fram nån sån känsla  :)
Nu har året snart gått. och jag ser så fram emot nästa men längta som sagt det väntar jag med ett tag till.
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: