tisdag 3 oktober 2017

'Han den ende' sa...

Ännu är inte trädgårdssäsongen slut minsann! Nej långt ifrån. Det som görs nu njuter vi av till våren. Vi har under en tid haft ett stort projekt på gång i trädgården. Det började med att jag äntligen tog tag i att rensa bort alla brunnävor & ett rotogräs i den största planteringen på baksidan. Den visade sig ha spridit sig mer än lovligt bra 😖  
Revfingerört Men här fanns oxå revsmörblomma,penningört & en invasiv vild lökväxt.
Jag som hade ångan uppe kände att det kommer bli tufft att få bort det men visst klart det måste gå.... med handkraft! Det gäller att vara envis bara... Jag kämpar på 😅  'Han den ende' kommer hem från jobbet & undrar vad jag gör. Berättar om allt som måste bort. Han säger då : jag hjälper dig! Så vi kör på.


Efter ett tag inser vi att vi måste gräva upp plantor för att rensa åh ......  jag tappar sugen & det rejält ... det kommer aldrig bli klart tänker jag & känner mig uppgiven 🙄  Men han den ende drar igång grävandet & jag rensar rent rotklumpar & planterar i krukor, hinkar & lådor. Jord har vi hemma. Vi tar det värsta bara säger jag som vill ta en genväg till att bli klar 😕  Han den ende säger: vi gräver upp allt! Vi gräver upp allt säger jag & biter ihop 😬


Vi kör på i 2 dagar håller vi på. En halv dag åt gången. Under tider börjar planer smidas i mitt huvud. Vill jag verkligen sätta tillbaka allt?! Nej det vill jag inte. Vad vill jag behålla, vad kan jag inte vara utan? Är det växter som jag faktist inte tycker om längre? Svaret blir JA!


Han den ende gräver jag rensar rötter & planterar så länge i allt jag hittar. Kanske borde vi sätta kantjärn funderar han den ende, gödsla & fylla på med ny jord? Nu är jag på igen! Ska vi göra ett så stort jobb så är det lika bra att göra det riktigt ordentligt resonerar vi.


Astillbe tycker jag mycket om & vill behålla. Det finns 3 olika sorter i planteringen. Kan vi sätta phlox & annat jag vill behålla nån annanstans funderar jag. Känner att nu vill jag inte ha så höga perenner utan stammarna på träd & buskar ska synas. För att få höjd med nått som blommar ska jag köpa fler clematis som får slingra sig uppåt i stammarna. Det finns ett par här redan. Tankarna spinner på 🤔


Han den ende öser på hästskit, kompost & jord. Nu ska här jordförbättras ordentligt 🌱  Vi kikar efter kantjärn hos Ojopgarden. Denna gång behöver vi kantjärn med hål eftersom planteringen inte är rak som de tidigare vi gjort om. Mer jord beställs hem & vi börjar känna att det kommer bli bra det här.
Fortsättning följer...
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: