tisdag 17 oktober 2017

Gyllenlack & chili

Testar nått nytt i år. Gyllenlacken jag köpte tidigt i våras som har glatt mig så länge 🌼  Den ska jag pröva att vinterförvara frostfritt. Är ju inte härdig i zon 3 som jag bor i men har fått höra att den kan överleva ute i tex. Skåne. Den är alltså flerårig.


Den doftar så himla gott lite som lakrits/viol på ett ungefär 😍  Numera vill jag inte vara utan den. I denna hink har den 'bott' med...


Ranunkel & pense sen tidig vår. Det snöade på dem med allt klarade sig en natt var det -10 med det klarade de otroligt nog! 9 April är den ifrån. Över ett halvår har den överlevt. Klart jag vill prova att vinterförvara den.


Här inne snickarboa får den står i fönstret som vetter mot norr inget vidare ljus alltså. Men nu provar jag iaf. Går inte det så får det bli glasverandan nästa gång. Vi sätter på elementen senare så att inte färger mm fryser.


Testar även att övervintra våra 2 chiliplantor 'Apache'🌶️  En gång ställde jag in en på glasverandan där är det ljust. svalt & frostfritt. Snabbt blev det massor av löss & vita flygare på så den åkte ut direkt! Jag tänker att härinne gör det inte så mycket om det blir ohyra. Får se hur det går.
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: