fredag 20 oktober 2017

Fuchsior till vinterförvaring.

Nu kände jag att det var hög tid att klippa ner fuchsiorna & ställa undan dem för vinterförvaring. Med åren & de är många har jag kommit på att om jag gör det en härlig höstdag med sol så känns det lättare. Klippa ner dem nu när de är som finast känns alltid sådär 😏  Men måste göras. Att stå ute senare när det är svinkallt är inte så mysigt.


Åh så fina nu verkligen 😍  Har dem i ljus skugga under sommaren omgiven av buskar.


Jag lyfter fram bordet i eftermiddagssolen. Allt för att njuta så mycket det bara går medans jag pysslar.


Klipper ner dem rätt tufft. Alla blad ska bort! Dirren är med alltid!


'Whiteknights Pearl'


Troligtvis en 'Beacon'


´Major Heaphy´


'Countess of Aberdeen'


'Piccolo' Av fuchsians bär kan man göra sylt sägs det.


Mandarin i solen smakar så gott!'


Dirren gillar oxå mandariner men skäller ut den innan han börjar äta 😝


Så nu får de stå ett par dagar i en soffa ute i bodegan. De savar efter beskärningen så därför får de var ute. Det går bra att ta in dem direkt såklart. Men tänkt på att de måste torka upp i jorden innan de tas in. Detta är väldigt viktigt då de nu ska vila & inte har nått bladverk att försörja. Under vintervilan har de inga sugrötter & behöver därför inte vattnas mer ett par gånger kanske. Och då väldigt lite! Mina står på golvet inne på glasverandan ljust & svalt. Men de behöver inte stå in nått fönster utan det duger på golvet. Ett år hade jag dem under pinnsoffan därinne det gick bra oxå. Mina fuchsior är nu 12 år gamla!
Jag täcker med 3 fiberdukar ute nu ifall det blir frost. Vi har det på nätterna. Slänger inte bara blommorna på komposten utan njuter av dem några dagar till men det kommer i nästa inlägg tänkte jag.
TACK för att du kika in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: