lördag 12 augusti 2017

Växtauktion

Jag brukar köpa växter på auktion lite då & då. Det tycker jag är roligt! Oftast får man tag på växter som inte finns i vanliga plantskolor. Och om de finns så är priset ett helt annat på auktion. Ibland kan budgivningen dra iväg med det brukar ändå inte bli dyrare än i plantskola. Man bestämmer ju oxå själv om man ska ryckas med i budandet.
Mitt senaste inköp blev en vit lunddocka. De jag sått själv blir rosa.


Man ska inte tveka inför att köpa växter på detta sätt. I alla fall har jag aldrig blivit missnöjd. Se så fin planta & så bra packad!


Ofta får man en växtetikett med.


Det är alltid spännande att packa upp plantan. Kolla vilket fint exemplar!


Och se på roten den här kommer bli fin den

Glaucidium palmatum Lunddocka

Planterar alltid mina inköp i kruka ett tag så de får återhämta sig. Vattnar igenom ordentligt & ställer i ljus skugga. Detta är en växt för den skuggiga vårlunden.


Såhär ser en av de rosa lunddockorn ut som jag frösått. Ser nu fram emot att få se den vita i blom nästa år?
Här är länken till den auktionssidan jag brukar buda hem växter ifrån -> Auktioner för trädgårdsintresserade
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: