lördag 14 maj 2016

Treblad

I en gammal plåtlåda som en dag stod innanför grinden. Jo det är sant det dyker upp grejer här hemma. Ibland får jag så småningom veta vem som är givaren men inte alltid. Lite spännande är det allt! Hur som helst i den har jag planterat ett gäng treblad som jag köpt genom en bloggvän vars granne hade så mycket att hon kunde dela med sig. Klart jag kunde ju inte bara köpa en. Med tanke på vad de kostar i butikerna så var detta snudd på gratis! Att jag redan hade en stor planta var ju inget hinder fniss

Stort treblad , Trillium grandiflorum
Stort treblad Trillium grandiflorum

Först tänkte jag plantera dem på plats i vårlunden men så tänkte jag om. Vi har ju en valp här hemma nämligen Direktörn & det är han som förstämmer fniss. Jag tror nämligen att om vi gräver ner någonting så kommer han med all säkerhet gräva upp det igen. Ja så är det & därför funderade jag en stund & kom på att vad kan vara bättre än att ha dem där jag ser dem bäst. Nämligen i bodegan. Nu njuter jag storstilat av dem!

SONY DSC

Trebladet trivs bäst i lundens vandrande skugga. Den vill ha mullrik jord & lövkompost.

SONY DSC

Så vacker enkel blomma! Jag tycker den är så fin med bar jord & lite fjolårslöv runt omkring.

SONY DSC

Att ha möjlighet att ha dem såhär gör att jag uppskattar dem om möjligt ännu mer.Jag har aldrig sett hur vackra de är. Egentligen borde jag gräva upp fler av lundens växter & ha i kruka. För att ha dem i ögonhöjd gör att jag lär känna dem bättre.
TACK för att du kikade in till mig en stund. Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.