tisdag 10 maj 2016

''Om konsten att odla det omöjliga''

Jag har en ny bok i min hand.  Den heter & handlar 'Om konsten att odla det omöjliga' av Peter Englander. För mig är Peter Mr. Medelhav fniss Det har varit åtskilliga artiklar de senaste åren om medelhavsträdgårdar i många olika tidningar. Jag erkänner villigt att jag är inget 'fan' av medelhavsträdgårdar. Alltså jag uppskattar dem hos andra men hos mig passar det inte in. Jag bor i zon. 3 & ägnar mig inte åt 'zonknäckeri' jag duttar inte med växterna heller. Om jag får säga det själv ....
Jag läser förordet till denna bok som är en fakta bok. Och jag inser ganska snabbt att det inte bara är medelhavs växter det handlar om egentligen utan man kan ha nytta av den även om man inte tänker medelhav.
Hur som helst ett citat ur förordet får mig fast & jag blir intresserad av fortsättningen.
``Det spelar ingen roll i vilken trädgård i hela vårt  land som jag dundrar in i. Det dröjer inte länge förrän den ivrige trädgårdsägaren vill visa sin stolthet.På vägen fram till klenoden passeras ytterst välmående rabatter, prunkande buskage och resliga träd. Och så där, framför oss en tanig, ynklig lite sak och då utbrister :``Titta jag har ett mullbärsträd!´´.Den oinvigde fattar inte ett jota. Brukar man inte titta upp på ett träd? Den lilla pinnen som sticker upp ur marken är omgiven av blommor som är avsevärt högre´´
Jag känner igen mig! Jag tänker hur vet Peter det där?  Har han varit hos mig fniss. Jag inser att jag är en sån där 'växtnöööörrrd' som Peter pratade om i programmet Trädgårdstoppen. Saken är den jag får lätt ett habegär & är vetgirig. Jag läser nyfiket vidare...
Peter Englander 'Om konsten att odla det omöjliga'
Peter Englander 'Om konsten att odla det omöjliga'
Jag inser att metoderna som utförligt beskrivs kan jag ha nytta av när det gäller de träd, buskar & perenner som jag har i min trädgård. Allt för att få dem att 'bli' sitt bästa jag. Övervintra så bra som möjligt & växa så mycket som det bara går.
´´Det tar upp till 3-4 för träd och buskar innan rotsystemet i marken är stora och djupa nog för att stå ut med perioder av torka och vinterfrost´´
Läser nyfiket vidare. Det är mycket text men så är det en fakta bok. Den är skriven på ett lättförståeligt & personligt sätt.
Rosmarinus officinalis Rosmarin
Rosmarinus officinalis Rosmarin
Den första delen av boken är ägnas åt praktiska råd & tips om att odla i kruka eller på friland. Vad man behöver tänka på  vad gäller jord, läge,vinterskydd, förvaring & trix & fix för att skapa den bästa miljön för växterna. Sen kommer ca.  70 st. växtporträtt. Jag läser om mullbärcameliamyrtenlager & rosmarin som är växter jag har i kruka min trädgård.  Jag blir lite nyfiken på näsduksträd känner jag. I porträttet av rosmarin läser jag ett citat  som besvarar någonting jag själv undrat många gånger då jag tyckt att det varit lite väl mycket 'medelhavsträdgårdar' i trädgårdstidningar.
Peter skriver:
´´Jag har mer än en gång fått frågan varför jag envisas med att skapa Medelhavsträdgårdar. Jag brukar svara att jag alltid längtar till Italien.´´
Det förklarar ett & annat & jag kan förstå honom. Själv längtar jag alltid till Österlen! Jag kan tänka mig att många har en stark längtan till länder kring medelhavet & därför vill skapa sig en medelhavshörna. Jag har själv sått en del vallmo genom åren för att få uppleva den härliga känslan av Skånes landskap. För det är vad jag tänker på när tankarna om mitt favoritresemål dyker upp vallmo, stränder & bokskogar ''löves it''. För Peter är det medelhav tänk så olika det kan vara men ändå så lika. Allt handlar om nyfikenhet, vetgirighet, beslutsamhet, drömmar & längtan!

TACK för att du kikade in till mig en stund. Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.