onsdag 30 november 2011

Bäst att passa på och frossa riktigt ordentligt nu!



Jag julpyntar även i badrummet varje år.
Eller pyntar och pyntar det blir hyacinter fram till jul.
Och under våren tex.crocus
Men nu en blå hyacint alltså.
Tänder ett stearinljus nästan varje dag därinne.
Blir så mysigt och  mycke varmare.
Och när sen hyacinten börjar dofta känns det så fräscht!


En rosa hyacint i vardagsrummet.
Bäst och passa på innan det är dags för granen.
Som är  klädd i röda kulor och då får lökarna vara vita.


Ett gäng vita amaryllis ställda med rötterna i vatten
ett dygn före plantering så att de blir saftspända.
Det märks tydligt skillnad om man klämmer på löken
 före och efter de stått i vattnet.
Brukar passa på och 'putsa' bort fula rötter.

De maffiga lökarna ska få sitta i en stor kruka.
Kan bli läckert tänker jag!

Vad roligt att så många tyckte att jag kunde unna mig kransen :-)
Vet inte vad det är som alltid ska stoppa mig
när det är något som jag gärna vill ha?!
Jobbigt det 'dära 'samvetet!
Livet är ju här nu!
Bäst att unna sig det man tycker om :-)

 
VÄLKOMMEN vill jag säga till er nya följare vad roligt!

I morgon är det det sista chansen att vara med i min utlottning!
På fredag har jag tänkt mig att dra en vinnare.
Lycka till alla!

TACK alla ni som kikar in till mig var dag!
Lämna gärna en hälsning.
KRAM
från
mig!

12 kommentarer:

Mona sa...

Ja visst är det ibland problematiskt med det dåliga samvetet! Men ibland måste man unna sig själv något extra också.
Härliga hyasintplanteringar!
Kramar, Mona

Lyckans lilla hus sa...

Även jag frossar i hyacinter i år, en ny bekantskap & kärlek för mig, tro det eller ej. Men å´andra sidan är jag över huvud taget lite som pånyttfödd i år, med växthus, trädgårdsplaner och allt - och jag bara njuuter :D. Kram Marie

MyGarden sa...

Det är jättemysigt med många hyacinter, med sin underbara doft. Kul idé att sätta in några i badrummet - den idé ska jag genast stjäla.
Vilka vackra krukor och ljusstakar du har på översta bilden. Får jag fråga var du köpt dem?

Kia sa...

Alla fixar och gör fint nu inför jul. Jag har köpt 2 hyacinter som fortfarande står på diskbänken och väntar på att få stå någonstans och gärna med en kruka. Har liksom ingen julkänsla alls just nu. Får gå och leta omjag hittar den!

Kram Kia

AnnCharlotte sa...

Det är mysigtatt slösa med hyacinterna nu innan jul tycker jag.
Det är så trevligt att komma in i ett hyacintdoftande hem.
Ha det bra :)

Birgitte sa...

Hvor ser det fint ud. Løker kan man ikke have for mange af. Og så et stort GRATTIS med ljyskronan. Jeg håber, du bliver rigtig glad for den!

Anonym sa...

Så snygga krukor du har. Brukar också ha hyacinter i badrummet, det är så fräscht med doften och känns lite lyxigt tycker jag.

Du har så rätt i att vi lever här och nu, det behöver vi alla påminnas om ibland :D

Ha det bra!
Åsa

Bea sa...

Hej!
Visst är advent en fin tid med alla vackra blommor, pynt och ljus.
Jag får lov att pynta med lite blommor till helgen också för stämningens skull :)
Nästa vecka har jag en semestervecka och jag tänker njuta såååå....!
Kram /bea

Lisa sa...

Grattis till den fina kransen...kvinnans list ;-)Myspysigt du gör lite varstans. Jag önskar jag kunde ha hyacinter också, men här är de allergiska ;-( Jag har en på verandan ute, går bra om det inte fryser för hårt. Kram
Lisa/Lisas trädgård

Sallys hus sa...

Hej hej!

Å va mysigt...
jag kan tyvärr bara ha vita hyacinter...de luktar inte lika starkt...fick kasta ut alla hyacinter för enmassa år sedan då jag trodde jag skulle döööö...sen dess törs jag bara ha vita.
Men du...amaryllislökarna...sparar du dem? Hur?
Kram Katarina

Anonym sa...

Det kommer bli super fint med så många samlade amaryllisar, jag gjorde ett stor fat ett år med flera och jag kan bara säga att jag njöt....

Kram Anna
http://godastunder-tokigaideer.blogspot.com/

Jean Campbell sa...

It is all lovely. You display everything so beautifully.

My hyacinths are still chilling, one more week to wait to plant or force. One amaryllis is blooming, two have buds.